Inschrijven in de apotheek
Inschrijven in de apotheek geeft gemak
Als u bent ingeschreven in onze apotheek kunt u:
- via MijnGezondheid.net online uw medicatiedossier inzien, of een vraag stellen via e-consult;
- gebruik maken van het herhaalabonnement,
- gemakkelijk herhaalrecepten aanvragen via de herhaaltelefoon of via MedGemak (de app van MijnGezondheid.net).
U kunt zich hier inschrijven voor de apotheken van Zorggroep Almere.
Inschrijven geeft veiligheid
Wanneer u bent ingeschreven in onze apotheek kunnen we uw dossier zo compleet mogelijk houden. Als u medicatie krijgt voorgeschreven, kunnen we rekening houden met uw andere medicatie, andere aandoeningen en uw allergieën. Het kan ook zijn dat u allergisch of overgevoelig bent voor een bepaald medicijn. Dit kan een heftige reactie geven, bijvoorbeeld jeuk, galbulten of benauwdheid. Meld uw overgevoeligheid bij ons. Wij zorgen dat het in uw dossier wordt vermeld en kunnen er bij een volgende medicatie-uitgifte rekening mee houden.
Bestellen vrij verkrijgbaar product
Een apotheek kan een vrij verkrijgbaar product voor u bestellen. De apotheek zal de bestelling van het vrij verkrijgbare product via haar klantbestand laten verlopen en daarbij persoonsgegevens verwerken. Dit is noodzakelijk om het bestellen, klaarzetten en berichtgeving probleemloos uit te voeren. Als de prijs bij het bestellen bekend is dan dient u vooraf te betalen. U krijgt een bericht zodra de bestelling klaar staat.
Nieuwe recepten
Heeft u een nieuw recept gekregen van uw arts? U kunt het inleveren bij de balie van de apotheek. Het apotheekteam zorgt dan dat u uw medicijn krijgt.
Doorgaans kunt u het medicijn meteen meekrijgen. Kunt u uw recept niet persoonlijk afgeven? Neem dan wel het originele recept mee als u het medicijn komt ophalen.
Afhalen en bezorgen
Wanneer kan ik mijn medicijnen ophalen?
Wacht alstublieft op de sms of e-mail met informatie over uw herhaalrecept, voordat u naar de apotheek komt of belt. Heeft u eerder aangegeven géén sms of e-mail te willen ontvangen? Houd dan rekening met 3 werkdagen voor levering of ophalen. Krijgt u geen bericht van ons, maar wilt u dat wel? Geef hier uw nummer door. U kunt tijdens onze openingstijden langskomen wanneer u wilt, maar houd er rekening mee dat het in de apotheek vanaf 16.00 uur altijd erg druk is. Daarom raden we u aan om uw medicijnen tussen 10.00 en 15.00 uur op te halen. Dan is het in de apotheek meestal het rustigst.
Tot wanneer kan ik mijn medicijnen ophalen?
U kunt uw medicijnen tot een maand nadat ze voor u zijn klaargezet ophalen. Daarna worden de medicijnen weer weggehaald om ruimte te maken voor andere bestellingen. Maar in principe blijft u natuurlijk nog wel recht op uw medicijnen houden, tenzij het medicijn bijvoorbeeld speciaal voor u bereid is en deze een korte houdbaarheid heeft.
Naam en adres aan de balie
Om de juiste medicijnen aan de juiste mensen te geven is het belangrijk dat u aan de balie uw naam en adres noemt. Doet u dat liever niet, dan kunt u een briefje meenemen waar uw naam, adres en eventueel geboortedatum op staan. Op die manier kunnen we u ook prima helpen.
U kunt iemand anders vragen om de medicijnen voor u op te halen. Maar let op: deze persoon moet wel ouder zijn dan 12 jaar.
Medicijnen bezorgen
Als u overdag niet in staat bent om uw recept op te halen in de apotheek, kunt ervoor kiezen deze te laten bezorgen. Als uw medicijn wordt bezorgd door een fietskoerier en u voor uw geneesmiddel of hulpmiddel moet (bij)betalen, dan stuurt de apotheek u hiervan een rekening.
Het komt voor dat de bezorger het pakje niet kan afleveren, ondanks melding vooraf en zonder tijdig tegenbericht van de cliënt. Wordt uw pakje bezorgd met de auto en wilt u in dat geval dat uw pakje voor een tweede keer wordt aangeboden? Dan wordt voor deze tweede bezorging een bijdrage in de bezorgkosten (€ 5,25 incl. BTW) in rekening gebracht. Deze dient u te betalen per PIN aan de deur. Als uw pakje door een fietskoerier wordt bezorgd en u bent niet thuis, dan krijgt u een briefje waarop staat op welke locatie u uw pakje kunt afhalen.
Medicijnen buiten kantooruren
Aangevraagde herhaalrecepten kunt u afhalen in de medicijnkluis van uw eigen apotheek. De meeste medicijnkluizen zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week te gebruiken.
Met nieuwe recepten kunt u buiten de openingstijden van uw apotheek iedere dag tot 22:00 uur terecht bij apotheek De Brug in het Flevoziekenhuis.
Herhaalservice
Wanneer u chronisch medicatie gebruikt, kunt u uw geneesmiddelen in veel gevallen periodiek door de apotheek laten klaarzetten zonder dat u deze zelf hoeft te bestellen. Voor vragen hierover neemt u contact op met uw eigen apotheek.
Geneesmiddelenoverzicht
U kunt gebruik maken van de service om een geneesmiddeloverzicht (bv. voor specialistenbezoek of op reis) bij ons op te vragen. Houd u er wel rekening mee dat we in kader van de privacyregeling deze documenten alleen persoonlijk aan u mogen overhandigen. U kunt eventueel ook uw geneesmiddeloverzicht digitaal inzien.
Medische gegevens delen
Soms is het nodig dat andere zorgverleners dan uw eigen huisarts en apotheek uw medische gegevens kunnen inzien. Bijvoorbeeld als u in het weekend medicijnen moet halen bij de dienstapotheek. Om te zorgen dat andere zorgverleners uw gegevens kunnen inzien, is uw eenmalige toestemming nodig. Dit kunt u regelen via www.ikgeeftoestemming.nl. Bekijk onderstaande video voor meer informatie.
Accepteer
marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.
Zelfzorgmiddelen en huidverzorgingsproducten
De apotheken van Zorggroep Almere hebben een breed assortiment zelfzorgmiddelen. Dit zijn producten die u zonder recept kunt kopen. Denk hierbij aan sommige pijnstillers, vitaminedruppels en verbandmiddelen. Ook heeft een aantal apotheken huidverzorgingsproducten van Vichy, Eucerin en/of Zarqa.
Niet alle zelfzorgmiddelen zijn zonder meer veilig te gebruiken. Het kan namelijk zijn dat ze de werking van andere medicijnen die u gebruikt verstoren of dat ze gevaar opleveren bij mensen met een bepaalde ziekte of aandoening.
De apotheek is daarom het aangewezen adres als het gaat om zelfzorgmiddelen. Het apotheekteam adviseert u graag en legt desgewenst de gegevens van de zelfzorgmiddelen die u gebruikt vast. Dit is belangrijk voor uw veiligheid.
Medicijnen mee op reis
Gebruikt u medicijnen? Denk hier dan van tevoren aan:
- Neem voldoende medicijnen mee op reis voor de reisperiode en de week erna.
- Heeft u een medicijnrol? Vraag dan minimaal 2 weken voor uw reis een rol aan voor een langere periode.
- Controleer de houdbaarheidsdatum van uw medicijnen voordat u op reis gaat.
- Vraag of uw apotheek een overzicht van uw medicijnen voor u uitprint. Hierin staan alle gegevens over uw medicatie en over andere zaken zoals allergieën. Handig als u naar de dokter of apotheek moet op uw reisbestemming.
- Door sommige medicijnen wordt u gevoeliger voor zonlicht. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige antibiotica. In het thema ‘Zonnen zonder zorgen’ leest u om welke medicijnen het gaat en hoe u zich beschermt.
Let op: voor Opiumwetmedicijnen vraagt u een speciale verklaring aan
Gebruikt u een medicijn dat onder de Opiumwet valt? Bijvoorbeeld sterke pijnstillers of medicijnen tegen ADHD? Dan heeft u bij de douane een speciale verklaring nodig van een arts. Afhankelijk van het land is dit een ‘Schengenverklaring’ of een Engelstalige medische verklaring. Begin op tijd met de aanvraag: deze kan 4 weken duren.
Op de website van het Centraal Administratiekantoor (CAK) leest u of u een medische verklaring nodig heeft en hoe u deze aanvraagt. Voor meer tips kijk op apotheek.nl.