Zorggroep Almere vindt kwaliteit van zorg enorm belangrijk. Het behouden en versterken van de eigen regie van de cliënt is hierbij altijd leidend. In het samenspel tussen cliënt, familie, mantelzorgers, het sociale netwerk, vrijwilligers en professionals wordt zorg en ondersteuning in elke levensfase, met en voor de cliënt op maat georganiseerd. Hierbij staat de ervaren kwaliteit van leven van de cliënt voorop. In dit samenspel hebben we elkaar nodig, werken we samen op basis van gelijkwaardigheid en vertrouwen en hebben we respect voor elkaars mogelijkheden en grenzen.

Nieuwsgierig naar eigen kwaliteit
Mede op basis van input van onze cliënten zijn we continue bezig onze kwaliteit te verbeteren. Via ervaringsonderzoeken, enquêtes, inspraakmomenten van de cliënt, en advies van onze cliëntenraad halen we enorm veel informatie op over de door ons geleverde kwaliteit. Daarnaast hebben we een deel van onze medewerkers opgeleid om regelmatig de kwaliteit van onze eigen zorg en de kwaliteit van wonen in de praktijk te beoordelen. Dit noemen we interne audits. De systematiek die we toepassen is gericht op het zoeken naar parels in onze dienstverlening en deze als standaard in te zetten op andere plekken. We noemen dit “van vinken, naar vonken.”
Naast interne audits, vragen we erkende organisaties om met een externe blik onze dienstverlening en geleverde kwaliteit van zorg te beoordelen. Zo krijgen we ook een extern beeld van meetbare én merkbare kwaliteit. Uitkomsten van deze interne- externe audits zijn bruikbaar om de kwaliteit te behouden of te verbeteren. Wanneer Zorggroep Almere een externe audit haalt ontvangen we hiervoor een certificaat. Zo kan de cliënt in een oogopslag zien dat Zorggroep Almere goede- en veilige zorg levert. We lichten met trots de aan Zorggroep Almere toegekende certificaten toe. Deze zijn hieronder per discipline uitgewerkt.
Leren van incidenten
Medewerkers en vrijwilligers van Zorggroep Almere zijn bewust van de risico’s die hun handelen met zich meebrengen. Mocht er onverhoopt en ondanks de maatregelen die we treffen om deze risico’s te minimaliseren iets fout gaan, dan schromen onze medewerkers niet om dit te melden. Zorggroep Almere heeft een veilige omgeving gecreëerd waar medewerkers een incident kunnen melden. Hiervan kan de organisatie blijven leren en continue verbeteren.
Wij gaan veilig om met uw gegevens
We leven in een tijd dat dataverkeer snel gaat. Cliënten van Zorggroep Almere hebben er recht op dat vertrouwelijk wordt omgegaan met hun gegevens. Medewerkers en vrijwilligers die zich hiervan bewust zijn dragen bij tot een cultuur waarin weldoordachte omgang met vertrouwelijke informatie centraal staat. De noodzaak om veilig om te gaan met vertrouwelijke informatie wordt onderstreept door de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst en de Wet bescherming persoonsgegevens. Zorggroep Almere heeft adequate maatregelen genomen om vertrouwelijke persoonsgegevens van cliënten te beschermen. Hiermee voldoet de organisatie aan de gestelde eisen van de NEN 7510.
Geestelijke gezondheid
Ook zingeving en spiritualiteit zijn van grote invloed op het gevoel van welzijn. We noemen dat ook wel mentaal welbevinden. Zorggroep Almere is zich ervan bewust dat er op hogere leeftijd regelmatig vragen spelen op dit gebied. Wij bieden dan ook vanzelfsprekend een luisterend oor en ondersteuning.