Het op tijd innemen van uw medicijnen is belangrijk omdat geneesmiddelen dan beter werken. Toch blijkt in de praktijk dat therapietrouw, het regelmatig innemen van medicijnen, best lastig is. Sommige patiënten vergeten medicijnen in te nemen of nemen ze niet omdat ze bijvoorbeeld last krijgen van vervelende bijwerkingen. Dit kan grote gevolgen hebben voor het verloop van een ziekte. Om patiënten met hart- en vaatziekten te helpen zijn alle apotheken van Zorggroep Almere overgestapt op een nieuwe werkwijze, waaronder een persoonlijk gesprek. Onze patiënten en apothekers zijn enthousiast.
Hoe werkt het?
Patiënten met hart- en vaatziekten krijgen voor de eerste keer medicijnen voorgeschreven door de behandeld arts. Voordat het eerste herhaalrecept nodig is, belt de eigen apotheker met de patiënt om eventuele problemen, bijwerkingen en weerstanden te bespreken én weg te nemen. Apotheker Lejla Macic vertelt: “De ervaringen zijn zeer positief! Vooral ouderen vinden deze gesprekken heel waardevol. Als ik bel dan voelen ze dat er hulp op afstand is en dat ze er niet alleen voor staan. Vaak ‘barsten’ ze dan los met hun vragen. Bijvoorbeeld over ze hoe ze de medicijnen moeten nabestellen, de bijwerkingen en twijfel over de noodzaak van de medicijnen. Regelmatig spreek ik ook jongere patiënten die mijn telefoontje zeer waarderen!” Volgens apotheker Katja Laseur gaat het naast uitleggen ook om geruststellen. “Een mevrouw was gerustgesteld dat er zicht is op haar medicijngebruik en waardeerde de getoonde interesse en hulp.”
Goed dat u belt!
Apotheker Ertas Ozmen herkent de positieve ervaringen. “Goed dat u belt, zeggen patiënten mij vaak als ik ze bel over hun medicijngebruik. Fijn om te horen dat dit zo wordt gewaardeerd. Een mooi succesverhaal is een meneer die aangaf dat hij na het innemen van zijn nieuwe medicijnen, zich niet zo lekker voelde. Na wat uitzoekwerk bleek dat hij overgevoelig was voor een bepaald medicijn. Na overleg met de behandeld arts heeft hij een ander passend medicijn gekregen. De klachten zijn nu weg.” Apotheker Eline Okel sprak onlangs een mevrouw die twee van de drie medicijnen innam en wachtte met het innemen van medicijn nummer drie. Ze dacht dat ze die twee geneesmiddelen tijdelijk hoefde in te nemen en wilde daarna pas starten met het andere medicijn. “Ik heb aangeboden om contact op te nemen met haar cardioloog om dit te overleggen. Dat vond ze fijn. Vervolgens kon ik mevrouw uitleggen dat zij alle medicijnen tegelijk moet innemen en dat het geen kuur is. Deze medicijnen slikt zij de rest van haar leven.” Hart- en vaatmedicijnen moet je doorgaans je hele leven innemen. Dat dit soms een nare boodschap is, herkent apotheker Sjoukje Jong ook. “Mensen staan er niet altijd bij stil dat zij deze medicijnen levenslang moeten gebruiken. Dat is best ingrijpend. Ook daar praten we over en probeer ik zo goed mogelijk uit te leggen.”
“Door inzet van onze kennis, samen te werken met artsen en persoonlijk contact met onze patiënten kun je als apotheker echt het verschil maken!”
Maak het verschil
De apothekers zijn het erover eens dat de nieuwe werkwijze een succes is en zijn blij dat ze hun patiënten nog beter kunnen helpen. “Het niet op tijd innemen van medicijnen kan grote gevolgen hebben op het dagelijks leven van mensen en het verloop van de ziekte. Ik vind het fijn dat ik een belangrijke bijdrage kan leveren aan de therapietrouw van mijn patiënten,” aldus Lejla Macic. Apotheker Eline Okel voegt er aan toe: “Door inzet van onze kennis, samen te werken met artsen en persoonlijk contact met onze patiënten kun je als apotheker echt het verschil maken!”