Op woensdag 6 maart organiseerde het huisartsenteam samen met de cliëntenraad van gezondheidscentrum De Spil van Zorggroep Almere een succesvolle patiëntenbijeenkomst over de veranderende huisartsenzorg.
Grote opkomst
Ruim 200 patiënten luisterden naar drie presentaties van onder andere huisarts Dennis Mulder over de manier waarop de huisartsenzorg in De Spil is geregeld. Het huisartsenteam van De Spil is uitgebreid met extra zorgverleners, waaronder basisartsen. Dit is een arts die de studie geneeskunde heeft afgerond, maar geen vervolgopleiding heeft gevolgd. Net als de huisarts houdt een basisarts spreekuur en doet deze arts bijvoorbeeld lichamelijk onderzoek om diagnoses te stellen.
Verder is het door het landelijke tekort aan huisartsen moeilijk om nieuwe huisartsen en huisartsenondersteuners, zoals doktersassistenten, te vinden. Daarom zijn taken van de huisarts in De Spil overgedragen aan andere zorgverleners, die dat ook heel goed kunnen. Denk aan de praktijkondersteuners GGZ en somatiek. Zo krijgt de patiënt de beste zorg, op de juiste plek en op het juiste moment, nu en in de toekomst. Zie ook de flyer die speciaal is ontwikkeld om dit uit te leggen aan patiënten.
Een belangrijke schakel in de veranderende zorg is de doktersassistent; een goed opgeleide zorgprofessional die ervoor zorgt dat de patiënt op het juiste moment wordt gezien door de juiste zorgverlener. Dit doet zij door het stellen van vragen. De huisarts werkt ook nauw samen met Wijkteams Almere. Zij kunnen ondersteunen bij specifieke zorgvragen van patiënten. Zorgvragen die zich in eerste instantie vaak uitten in lichamelijke klachten, waarmee patiënten naar de huisarts gaan. Denk aan mantelzorgers die de zorg niet alleen aan kunnen. Of mensen die in financiële problemen zitten.
De cliëntenraad was ook aanwezig op de avond om actief de verbinding te zoeken met de patiënten van De Spil. Naast een enquête waarvan de resultaten gedeeld worden met geïnteresseerden, heeft de raad informatieve flyers verspreid welke ook nog zijn op te vragen bij de cliëntenraad.
Met elkaar
De patiënten vonden het prettig om op deze manier betrokken te worden over de veranderingen in de huisartsenzorg. Het zorgde voor meer begrip over de druk op en de veranderingen in de huisartsenpraktijk. Zij gaven aan dat ze het fijn vonden dat ze hierin werden meegenomen ‘Want, als je de informatie niet hebt, dan kan je het ook niet weten’ reageerde een patiënt na afloop.
Goede huisartsenzorg, dat kan de huisarts niet alleen, die verleent de huisarts samen met een team van zorgverleners. Daarbij is ook het begrip en de betrokkenheid van de patiënt noodzakelijk. Zo werken we met elkaar aan goede huisartsenzorg.