In 2021 zijn de apothekers van Zorggroep Almere gestart met het door ZonMw gesubsidieerde project Therapietrouwbevordering door duurzame implementatie van de Telefonische Startbegeleiding. Het is bekend dat veel patiënten te vroeg stoppen met een hart-/ vaatgeneesmiddel dat juist bedoeld is voor langdurig gebruik. Begeleiding bij de start van deze geneesmiddelen is daarom belangrijk; zeker als patiënten overgaan van het ziekenhuis naar huis. Deze periode levert namelijk vaak verwarring en zorgen op.
Rik Ensing, projectleider, vertelt hoe het project is vormgegeven: “In het project hebben onze apothekers deze begeleiding geboden door vanuit Apotheek De Brug een video te sturen met geneesmiddelinformatie (KIJKsluiter). Vervolgens zijn de patiënten binnen twee weken gebeld door de openbare apotheker om ervaringen met het geneesmiddel te bespreken. Tijdens dit gesprek werden eventuele zorgen, bijwerkingen of praktische problemen besproken, en probeerden apothekers deze weg te nemen of op te lossen in samenwerking met de huisarts of cardioloog van het Flevoziekenhuis. Dit proces staat bekend als Telefonische Start Begeleiding (TSB).”
TSB in de dagelijkse praktijk
Het is gelukt om deze werkwijze tijdens het project in de dagelijkse praktijk van onze apotheken toe te passen; 743 van onze patiënten ontvingen deze begeleiding tijdens de looptijd van de proeftuin (2 jaar).
Grotere zelfredzaamheid patiënt na TSB
Ruim 70% van de patiënten gaf aan één of meerdere problemen te ervaren met het nieuwe geneesmiddel. De grootste groep patiënten ervaarde een mogelijke bijwerking of vond de geneesmiddelen of het innameschema te moeilijk. Patiënten waren meer tevreden met deze manier van begeleiding en ook met de informatievoorziening van de apotheker ten opzichte van de standaard apotheekzorg. Bovendien vergrootte de TSB de zelfredzaamheid van patiënten bij het gebruik van geneesmiddelen. Ook lieten de resultaten zien dat patiënten eerder geneigd waren te stoppen met het nieuwe geneesmiddel als ze er een probleem mee ervaarden. Door TSB in te zetten werd dit voorkomen.
Conclusie: therapietrouw verhoogt aanzienlijk bij TSB
De resultaten van het project benadrukken het belang van de begeleiding van patiënten bij de start van hart-/vaatgeneesmiddelen en de rol van apothekers hierbij. Niet alleen kan deze begeleiding de therapietrouw van patiënten verbeteren en gezondheidsproblemen voorkomen, maar het kan ook zorgen voor een toename in het werkplezier van apothekers.
Groot voordeel is ook dat door de TSB vragen aan huisartsen en andere zorgverleners voorkomen kunnen worden, wat bijdraagt aan een efficiëntere zorgverlening.