Op de afdelingen Somatiek en Psychogeriatrie van woonzorgcentrum Archipel is de eerste Nexsys ADC medicijndispenser van Europa in gebruik genomen.
Op de afdelingen Somatiek en Psychogeriatrie van woonzorgcentrum Archipel is de eerste Nexsys ADC medicijndispenser van Europa in gebruik genomen. Tot voor kort pakten verpleegkundigen buiten openingstijden van de apotheek als het nodig was medicijnen uit de werkvoorraad, oftewel de ‘noodkast’. Dit moest dan handmatig verantwoord, geadministreerd en weer aangevuld worden. Een bewerkelijk logistiek en administratief systeem, dat veel inzet kost vanuit zowel het verpleeghuis als vanuit de apotheek. “Dat kostte veel tijd, die beter direct aan de bewoners kan worden besteed”, aldus apotheker Jean-Pierre Biemond. Hij ging op zoek naar een alternatief en vond dat bij de firma Logimedical.
“Wij waren al langere tijd op zoek naar een systeem dat het werk van de verpleegkundigen en de apotheker efficiënter en gemakkelijker maakt en bijdraagt aan de medicatieveiligheid. Uiteindelijk komt dit ten goede aan de zorg voor de cliënt. Dat systeem is uiteindelijk deze ADC (Automated dispensing cabinet) geworden”, vertelt de apotheker van apotheek Archipel, die gevestigd is in hetzelfde pand als het woonzorgcentrum.
Efficiency en gemak
De nieuwe dispenser levert een hoop voordelen op. In het oude systeem, met een noodkast en de bijbehorende administratie, moesten verpleegkundigen met zijn tweeën zijn om medicijnen uit de noodkast te pakken. Er moest dus een extra verpleegkundige uit de zorg worden gehaald. Het nieuwe systeem maakt dit vier-ogenprincipe vrijwel overbodig. Medewerkers kunnen namelijk alleen in het systeem met een persoonlijke inlog. Daardoor is achteraf altijd in het systeem te zien wie welk medicijn voor welke bewoner heeft gepakt. Op deze manier is verantwoording en administratie op papier niet nodig.
Het systeem heeft een directe verbinding met de apotheek. “Zo hebben wij altijd zicht op de medicijnvoorraad. Als een medicijn in de dispenser op dreigt te raken, geeft het systeem automatisch een seintje. Dit scheelt de verpleegkundige ook weer werk. Er is dus minder administratie nodig en ook dat levert tijdswinst op.”
Medicatieveiligheid
Bij het vullen van de dispenser worden per medicijn de vervaldatum en het batchnummer ingevoerd. Bereikt een medicijn de vervaldatum, dan krijgt de apotheek hier bericht van. “In de oude situatie nam ik elke drie maanden de kast door met een verpleegkundige. Medicijnen die over de datum dreigden te gaan, deden we eruit. Deze exercitie was telkens minimaal twee uur werk. Die tijd besparen we ons nu, terwijl de medicatieveiligheid alleen maar beter wordt”, vertelt de apotheker. Ook op andere punten draagt de dispenser bij aan veiligheid. “Dankzij de VIM-module (Veilig Incident Melden) kunnen we bij een calamiteit eenvoudig terugzien wat er is mis gegaan en daardoor eerder ingrijpen. Ook in geval van een recall helpt de dispenser ons. Doordat batchnummers worden ingevoerd, kunnen we in een handomdraai het betreffende medicijn vervangen.”
Gebruik in de praktijk
De dispenser heeft een vaste plek in het woonzorgcentrum. Een verpleegkundige die een medicijn moet pakken, logt via het scherm in op het systeem en voert vervolgens in welk medicijn nodig is en voor wie dat is. Dan gaat automatisch de juiste lade open. De lades zijn onderverdeeld in vakjes, waarvan de juiste openspringt of oplicht. Misgrijpen is dus vrijwel uitgesloten. Ter controle moet de verpleegkundige aangeven hoeveel voorraad nog van het betreffende medicijn over is. Daarna sluit de dispenser weer. “De verpleging kan zonder rompslomp een pil pakken en meteen terug naar de cliënt. Dat is ook hoe we het graag zien. Als de dispenser in Archipel goed bevalt, is het de bedoeling het systeem ook in te zetten op onze andere verpleeghuislocaties”, besluit Jean-Pierre.