Ontdek hier hoe u zelf uw gezondheidszaken kan regelen van doorverwijzingen tot informatie over bloed-, urine- en ander onderzoek of hoe u ons op de hoogte kunt stellen van verhuizingen.
Ik wil iets praktisch regelen
Ik wil iets weten
Meer over medische informatie
Meest gestelde vragen
U heeft misschien gehoord of gelezen dat er in Nederland te weinig huisartsen zijn en dat dit ook geldt voor Almere. In onze huisartsenpraktijk merken we dit goed. We doen er alles aan om dit op te lossen. Door het zoeken naar nieuwe (vaste) collega’s en door de praktijk anders te organiseren.
Triage, specifieke vragen die de doktersassistent stelt om uw zorgvraag vast te stellen, is heel belangrijk. De doktersassistent is opgeleid om zelfstandig, of in overleg met de huisarts, goed te bepalen wat de volgende stap is. U kunt erop vertrouwen dat de doktersassistent zorgt dat u de juiste zorg, op de juiste plek en op het juiste moment krijgt. Als de doktersassistent u een advies geeft, wordt dit advies altijd achteraf nog gecontroleerd door een huisarts. Als het nodig is dan neemt de huisarts later zelf ook nog contact met u op.
Heeft u geen spoed en twijfelt u of u naar de huisarts moet?
- Kijkt u dan eerst op www.thuisarts.nl of moetiknaardedokter.nl. Daar vindt u betrouwbare informatie.
- Stel uw vraag via Spreekuur.nl. Onze huisartsen helpen u online en chatten en videobellen graag met u over uw zorgvraag.
- Via MijnGezondheid.net en de bijbehorende gratis app, MedGemak, kunt u eenvoudig herhaalrecepten aanvragen en uw zorgdossier inkijken.
Het is belangrijk dat u uw zorg niet uitstelt als u zich zorgen maakt. Neem in dat geval contact op met uw huisartsenpraktijk.
Op de websites www.thuisarts.nl of www.moetiknaardedokter.nl leest u betrouwbare informatie en krijgt u goede adviezen. In veel gevallen zijn mensen hiermee al geholpen en is bellen naar de huisartsenpraktijk niet meer nodig. Maakt u zich toch zorgen of verergeren uw klachten? Stel uw zorg dan niet uit en neem contact op met de huisartsenpraktijk.
Het kan gebeuren dat u langer moet wachten voordat uw telefoontje beantwoord wordt of u een afspraak heeft op het spreekuur. De voornaamste oorzaak hiervan is het landelijke huisartsentekort. Wij vinden dit erg vervelend. Agressie lost dit niet op. Helaas maken wij dit wel vaak mee. Alleen met uw hulp en geduld komen wij deze tijd goed door.
U heeft recht op zorg en u ontvangt ook zorg. Vanwege het landelijk tekort aan huisartsen worden zorgvragen die minder urgent zijn uitgesteld naar een later moment. Bij spoed zijn de huisartsenpraktijken telefonisch goed bereikbaar en wordt u snel geholpen. De huisartsen zorgen ervoor dat de meest belangrijke zorg, de acute zorg, de zorg voor de mensen die ernstig ziek zijn en de zorg voor de meest kwetsbare en oudere mensen, in ieder geval gewaarborgd is.
Neemt u dan contact op met een wijkteam bij u in de buurt.
Zeg uw afspraak alstublieft op tijd af als u verhinderd bent.
Heeft u een afspraak die u niet na kunt komen, neem dan uiterlijk 24 uur van te voren telefonisch contact met ons op om deze te annuleren of te verplaatsen. Dan kunnen wij op de vrijgekomen tijdstippen andere patiënten inplannen en zo wachttijden inlopen of voorkomen.
Voorkom onnodige kosten
Indien u niet verschijnt zonder ons hierover te informeren, zijn wij genoodzaakt u – conform de landelijke richtlijnen van de LHV (Landelijke Huisartsenvereniging) – een rekening van € 15,- te sturen. Deze wordt niet door uw verzekeraar vergoed, u moet dit zelf betalen. Wij zien graag dat u deze rekening betaalt, voordat u een nieuwe afspraak maakt.
Ja, u kunt alleen op afspraak terecht op:
- Maandag 17.00 – 19.30 uur
- Dinsdag 17.00 – 19.30 uur
De huisartsenpraktijken van Zorggroep Almere liggen verspreid over Almere. Elke huisartsenpraktijk heeft patiënten in bepaalde postcodegebieden, zo dicht mogelijk bij de praktijk. Wij hebben in ons computersysteem gezien dat sommige patiënten verder van de huisartsenpraktijk wonen, in een ander postcodegebied. Deze patiënten ontvangen van ons een brief met de vraag of zij een patiënt willen worden bij een huisartsenpraktijk in de buurt.
Op het moment dat u zich meldt bij de nieuwe huisartsenpraktijk samen met de brief dan vertelt de doktersassistent welke zorgverleners in uw huisartsenteam werken en wie uw nieuwe huisarts wordt. Dat kan een vaste huisarts zijn of een waarnemende huisarts.
Dat verschilt per huisartsenpraktijk. Afhankelijk van uw zorgvraag en de urgentie van uw klacht wordt u geholpen door de zorgverlener die u het beste kan helpen. Dat kan een vaste of waarnemende huisarts of een andere zorgverlener van het huisartsenteam zijn. In elke huisartsenpraktijk werkt een team van huisartsen, doktersassistenten en praktijkondersteuners. In een aantal huisartsenpraktijken van Zorggroep Almere is het team groter en werken er ook physician assistants, verpleegkundig specialisten en basisartsen.
Nee, het is in principe niet mogelijk dat u uw eigen huisarts kiest. U kunt wel uw wensen kenbaar maken bij de doktersassistent op het moment van inschrijven. Zij denkt graag met u mee.
Elke huisartsenpraktijk van Zorggroep Almere is een op zichzelf staande huisartsenpraktijk. Daarom is het nodig dat u zich opnieuw inschrijft.
Uw huidige huisartsenpraktijk is op de hoogte van uw overstap. Het is daarom niet nodig om uw huidige huisarts te informeren. Ook zal uw nieuwe huisarts contact leggen met uw huidige huisarts als er nog verdere afstemming nodig is.
Als uw kind onder de 12 jaar is, is het belangrijk dat beide ouders met gezag schriftelijk toestemming geven voor de overstap naar een andere huisartsenpraktijk. Voor kinderen tot 12 jaar kunnen ouders de identificatie regelen. Kinderen in de leeftijd van 12 tot en met 16 jaar vragen wij om samen met u te komen tijdens uw bezoek aan de praktijk. Kinderen van 16 jaar en ouder mogen zelf komen om zich te identificeren.
Het kan zijn dat op het moment dat u zich wilde inschrijven de huisartsenpraktijk voldoende patiënten had en tijdelijk was gesloten voor inschrijvingen. Doordat een aantal patiënten nu de overstap maakt naar een huisartsenpraktijk bij hen in de buurt ontstaat er ruimte in de huisartsenpraktijk om weer nieuwe patiënten aan te nemen.
Ja, alleen als u van ons een brief heeft ontvangen kunt u, en uw eventuele gezinsleden, patiënt worden bij de huisartsenpraktijk die op de brief vermeld staat.
U bent welkom om een kijkje te nemen in de nieuwe huisartsenpraktijk. Als u de brief meeneemt dan kan de doktersassistent uw vragen beantwoorden, u alles vertellen over de huisartsenpraktijk, de werkwijze en het huisartsenteam, en u eventueel gelijk inschrijven.
Op www.zorggroep-almere.nl/huisartsen/ vindt u meer informatie over huisartsenzorg en de huisartsenpraktijken.