Ik heb geen brief ontvangen. Hoe kan dat? 

Er is een brief gestuurd naar alle patiënten van huisartsenpraktijk Oost en huisartsenpraktijk De Haak. Deze wordt bezorgd door PostNL en valt dinsdag 12 maart of woensdag 13 maart bij u op de mat. Heeft u de brief niet ontvangen? Dat is vervelend. De brief kan bij PostNL zijn zoekgeraakt of wordt op een later moment toch bij u bezorgd.

 

Waarom sluit het gebouw van gezondheidscentrum Oost?

Het gebouw van Oost is oud. Dat is niet fijn voor onze patiënten en niet werkbaar voor onze medewerkers. Opknappen van het gebouw is te kostbaar en daardoor geen optie. Daarnaast is het huisartsenteam van Oost klein. Dat maakt het vaak lastig om werk van elkaar over te nemen, zeker nu de personeelskrapte aanhoudt. Vanuit één gebouw, gezondheidscentrum De Haak, kunnen onze huisartsenteams van Oost en De Haak gemakkelijker samenwerken. Wij begrijpen dat dit voor sommige patiënten geen prettige boodschap is. Dit was voor ons geen gemakkelijke beslissing. Wij doen er alles aan om goede en veilige zorg te bieden voor alle patiënten van Oost en De Haak. Daarbij verkennen wij alle mogelijkheden voor nu en in de toekomst.

 

Waarom is de sluiting van het gebouw van Oost plotseling vervroegd naar 4 maart?

Afgelopen week is de verhuizing in een stroomversnelling gekomen door onvoorziene veranderingen in de personeelsbezetting. Landelijk is een groot tekort aan huisartsen en huisartsenondersteuners zoals doktersassistenten en praktijkondersteuners. Bij huisartsenpraktijk Oost ontstond daardoor een direct probleem. Het lukte ons niet meer om de werkroosters van het huisartsenteam rond te krijgen en onze patiënten veilige en goede zorg te bieden.

 

Het gebouw is verouderd. Was dat twee jaar geleden niet bekend toen huisartsenpraktijk Oost zijn intrek nam in het gebouw?

Destijds zijn wij tegemoetgekomen aan de wensen van een deel van onze patiënten die graag huisartsenzorg wilden in Oost. Er waren toen al verbouwingen nodig om het gebouw gereed te maken voor ons huisartsenteam om in te kunnen werken en om onze patiënten in te kunnen ontvangen. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en blijkt dat het gebouw zodanig is verouderd dat de enige optie is het gebouw voorgoed te sluiten. Verbouwen is te duur en geen optie.

 

Waar kunnen patiënten van huisartsenpraktijk Oost terecht vanaf 4 maart 2024?
U blijft patiënt bij huisartsenpraktijk Oost. Voor uw bezoek aan de huisartsenpraktijk bent u welkom in gezondheidscentrum De Haak, een kilometer verder dan gezondheidscentrum Oost. Dat is voor sommigen van u verder weg. Natuurlijk bezoekt de huisarts u thuis, mocht dat nodig zijn.
Het telefoonnummer van de huisartsenpraktijk blijft hetzelfde.

 

Huisartsenpraktijk Oost verhuist naar gezondheidscentrum De Haak, is dit een tijdelijke oplossing?

Zoals het er nu naar uitziet blijft huisartsenpraktijk Oost in gezondheidscentrum De Haak. Wij doen er alles aan om zo goed mogelijke zorg te bieden voor alle patiënten van Oost en De Haak. Daarbij verkennen wij alle mogelijkheden voor nu en in de toekomst.

 

Op welk telefoonnummer kan ik de huisarts bereiken?
Het telefoonnummer van de huisartsenpraktijk blijft hetzelfde, 036 – 545 44 60. Als u de huisartsenpraktijk belt kunt u ervoor kiezen om teruggebeld te worden. U wordt op een later moment teruggebeld door de doktersassistent. Daarnaast zijn we bereikbaar via Spreekuur.nl.

 

Wat is Spreekuur.nl?
Met Spreekuur.nl kunt u op elk gewenst moment, online uw vraag stellen. U ontvangt, op werkdagen, binnen 24 uur een reactie. Onze huisartsen helpen u online, en chatten en videobellen graag met u over uw zorgvraag. Zo nodig maken we natuurlijk een afspraak met u op de praktijk of bij u thuis. Meer weten? Kijk op: zorggroep-almere.nl/spreekuur.

 

Waar kan ik mij melden als ik een afspraak heb?

U kunt zich melden bij de balie van de huisartsenpraktijk op de eerste verdieping van gezondheidscentrum De Haak. Daar komt u met de trap of de lift.

 

Gaan huisartsenpraktijk Oost en De Haak in de toekomst één grote praktijk worden?

Daar kunnen we nu nog geen antwoord op geven. Voorlopig blijven we werken met twee huisartsenteams in één gezondheidscentrum. We onderzoeken de beste manier om kwalitatief goede zorg aan al onze patiënten te geven en hoe wij de huisartsenzorg in Haven toekomstbestendig kunnen maken. Hoe dat er precies uit komt te zien is nog niet duidelijk. Samen met het team kijken we naar de beste samenwerkingsvorm en hoe we het voor de patiënten zo goed mogelijk verder kunnen inrichten. We realiseren ons dat het op sommige punten beter kan en moet, zoals de telefonische bereikbaarheid. Daar werken we hard aan. De adviezen en de hulp van de cliëntenraad van Almere Haven zijn waardevol en nemen we hierin mee.

 

Wat wordt er gedaan voor patiënten van Oost die slecht ter been zijn en niet naar De Haak kunnen komen?

Wij verkennen verschillende mogelijkheden om de patiënten van huisartsenpraktijk Oost zorg in de buurt te kunnen blijven geven. Verder is een deel van de patiënten van Oost al actief met Spreekuur.nl. Zij stellen online vragen aan en chatten en videobellen met de huisarts en andere zorgverleners. Natuurlijk brengt de huisarts, als dat nodig is, een bezoek bij de patiënt thuis.


Gaan patiënten van huisartsenpraktijk De Haak hier ook iets van merken?

Bezoekers van gezondheidscentrum De Haak kunnen gaan merken dat er een toename is van bezoekers in het gebouw. Tegenover en aan de achterkant van gezondheidscentrum De Haak zijn voldoende parkeerplekken.

 

Past het allemaal wel in gezondheidscentrum De Haak?

Ja, gezondheidscentrum De Haak is groot genoeg om de zorgverleners van Oost te huisvesten en de patiënten te kunnen ontvangen.

 

Ik ben patiënt bij de apotheek in De Grienden, blijft dat zo?

Ja, u kunt bij uw eigen apotheek blijven, hier verandert niets aan.

 

Ik ben patiënt bij de fysiotherapeut in Oost, waar kan ik nu heen?

De fysiotherapeuten die eerder in Oost werkten, zijn ook verhuisd naar gezondheidscentrum De Haak.

 

Ik hoorde dat dokter Emmen niet meer werkt bij huisartsenpraktijk Oost. Heeft dit met de verhuizing te maken?

Nee, dokter Emmen heeft los van de verhuizing zelf de keuze gemaakt om aan een nieuwe uitdaging bij een andere huisartsenpraktijk te beginnen.

 

Komt er nog een moment om afscheid te nemen van dokter Emmen?

Wij begrijpen en waarderen dat u afscheid wilt nemen van dokter Emmen, zeker als u lang patiënt bij haar bent geweest. Dokter Emmen heeft zelf de keuze gemaakt om aan een nieuwe uitdaging bij een andere huisartsenpraktijk te beginnen en geen afscheidsreceptie te houden. Wij respecteren haar keuzes en wensen haar natuurlijk veel geluk in haar nieuwe baan.

 

Waar gaat dokter Emmen naartoe en kunnen wij als patiënten mee verhuizen?

Om privacy redenen kunnen wij u niet vertellen waar dokter Emmen naartoe gaat. Het is niet mogelijk om met haar mee te verhuizen.

 

Ik was patiënt bij dokter Emmen, wie is na haar vertrek mijn huisarts?

Op dit moment zijn wij op zoek naar een vaste vervanger voor dokter Emmen. U bent in goede handen bij ons team van huisartsen, basisartsen, verpleegkundig specialisten, praktijkondersteuners en doktersassistenten.

Als uw gezondheid of zorgvraag het vereist proberen wij om uw contact zoveel mogelijk met dezelfde arts(en) te plannen of u, zo nodig, over te dragen aan een vaste arts. De medisch manager van de huisartsenpraktijk beoordeelt of dit noodzakelijk is.

 

Hoe wordt ervoor gezorgd dat waarnemend artsen weten van mijn (medische) situatie en mijn medische dossier?
De medische dossiers worden altijd na elk contact met een patiënt bijgewerkt. De waarnemend arts leest voor de afspraak met een patiënt het medisch dossier door zodat hij/zij op de hoogte is. Als er dan nog bijzonderheden zijn, wordt er overlegt met een collega (vaste) arts.
Is er een vervolgafspraak of meer contact nodig na de afspraak? Dan zorgen wij, voor zover dat mogelijk is, dat ook de volgende afspraak of contactmoment met dezelfde arts is.

 

Gezondheidscentrum De Haak is voor mij net even te ver weg. Is er een oplossing?

De Buurthopper Almere kan u ophalen van huis en u na uw bezoek weer thuisbrengen. Stichting Buurthopper Almere is niet verbonden aan Zorggroep Almere maar een wijkinitiatief. U leest er meer over op: buurthopper.nl. Of bel het telefoonnummer van de Buurthopper: 036 – 20 220 45. De Buurthopper rijdt van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur. U betaalt per enkele rit €3,-. Als u binnen één uur weer mee terugrijdt betaalt u €1,- voor de terugreis.